SOLICITĂRILE MILITARILOR ÎN REZERVĂ/RETRAGERE
1. Adoptarea Legii pensiilor militare de stat.
Este un obiectiv asumat de
către partidele din USL pe timpul campaniei electorale, ca urmare a nedreptăţii
la care au fost supuşi militarii prin măsurile abuzive ale regimului Băsescu
-Boc. Necesitatea unui asemenea act legislativ rezidă din faptul că, de la
obţinerea primului grad ca ofiţer, maistru militar sau subofiţer şi până la
vârsta de 63 ani, iar în situaţii excepţionale chiar şi după această vârstă,
cadrele militare sunt în evidenţa Armatei şi pot fi rechemate în activitate,
pentru a-şi face datoria faţă de stat şi naţiune conform pregătirii şi
capacităţii lor. Aceasta presupune, implicit, menţinerea concordanţei
cuantumului pensiei cu evoluţia veniturilor obţinute de militarii în
activitate, cu grade şi funcţii echivalente celor dobândite de rezervist la
ieşirea din serviciul activ.
După adoptarea
legii pensiilor militare de stat, militarii în rezervă/retragere care doresc,
vor putea să opteze pentru menţinerea în plată a cuantumului pensiei stabilite
pe baza OuG nr. 1/2011(L nr. 165/2011), desigur dacă a fost calculat corect.
2. Renunţarea,
în perspectiva Legii unitare a salarizării, la stabilirea unei echivalări a
soldelor militarilor cu salariile altor bugetari şi la determinarea cuantumului
pensiei pe baza
principiului contributivităţii.
Spre deosebire de
celelalte categorii socio-profesionale, cărora prin lege li se stabileşte nivelul
retribuţiei funcţie de o durată a mdeplinirii sarcinilor de serviciu de 8 ore X
5 zile/săptămână, iar toate depăşirile sunt recompensate suplimentar, serviciul
militar presupune a fi disponibil PERMANENT, în orice condiţii şi oriunde este
nevoie. Deoarece retribuirea funcţie de factorul „timp de lucru" nu este
posibilă, stabilirea cuantumului pensiei pe baza principiului contributivităţii
este discriminatorie şi nedreaptă faţă de militari.
3. (Re)acordarea
dreptului deplin şi nediscriminatoriu la muncă, prin abrogarea Capitolului
IV/Legea nr. 329/2009.
Şi acesta este un
obiectiv asumat de partidele din USL în campania electorală şi a fost solicitat
de militarii în rezervă, care sunt împiedicaţi să muncească în folosul
societăţii, în condiţiile în care, conform legii, au ieşit din serviciul activ-
ca peste tot în lumea civilizată, la vârste mult sub nivelul la care se
pensionează personalul civil. Reintegrarea în serviciu se face la solicitarea
celor care doresc acest lucru, pe baza evaluării de către angajator a
competenţei rezervistului de a îndeplini sarcinile de serviciu în domeniul sau
în locul de muncă respectiv, deci nu se pune problema favorizării unei anumite
categorii de solicitanţi în detrimentul altora.
4. Recuperarea drepturilor băneşti de care au fost privaţi o
parte dintre militarii în
rezervă/retragere.
Prin adoptarea Legii nr. 241/2013 statul
recunoaşte, implicit, că unui anumit segment din rândul militarilor în
rezervă/retragere li s-a făcut o nedreptate, prin privarea acestora de un drept
câştigat. Prin urmare este corect, şi moral şi legal, ca acestora să li se
retumeze sumele de bani care li s-au prelevat ca diferenţă între cuantumul
pensiei din decembrie 2010 şi cuantum urile mai mici primite până în luna
septembrie 2013 inclusiv. Aceasta cu atât mai mult cu cât aplicarea
prevederilor Legii nr. 241/2013 are, prin ea însăşi, efecte negative asupra
„beneficiarilor", din următoarele cauze:
a)
Prin lege, revenirea la
cuantumul pensiei din decembrie 2010 presupune ca, de fapt, rezervistul să primească
aceeaşi pensie ca în anul 2007, când a avut loc ultima reactualizare. în felul
acesta nu se ţine seama de evoluţia preţurilor, rata inflaţiei, nivelul
cursului de schimb al monedei naţionale din această perioadă , deci dreptatea
făcută rezerviştilor e destul de strâmbă.
b)
Mai mult, cuantumul
pensiei primit în luna octombrie 2013 nu reprezintă revenirea la o pensie
militară, dar nu este nici legat de punctul de pensie stabilit conform Legii nr, 263/2010, şi care se
indexează conform legii în fiecare an. în felul acesta, „beneficiarii" Legii nr. 241/2013 sunt din
nou discriminaţi, ei fiind excluşi de la indexările anuale, iar cum legea
pensiilor militare se pare că mai are destul timp până a fi promulgată, această
excludere devine tot mai greu de suportat.
5. Anularea discriminării dintre militarii trecuţi în rezervă
înainte şi după 1 ianuarie 2011.
Deoarece Hotărârea Guvernului (HG)-S nr.
1019/2010, referitoare la locurile de muncă
şi activităţile cu
condiţii deosebite, condiţii speciale şi alte condiţii specifice pentru cadrele
militare în activitate, în mod explicit modifică,
deci nu
înlocuieşte prevederile Hotărârii Guvernului (HG) nr. 1294/2001, este normal şi legal ca noile condiţii să fie aplicate
tuturor celor care au beneficiat de prevederile celei din urmă amintite, altfel
suntem din nou în faţa unei situaţii clare de discriminare.
Aceasta şi în situaţia în care gradul de dificultate al
condiţiilor de muncă în aceleaşi locuri şi pentru aceleaşi funcţii nu putea fi
diferit în cele două perioade stabilite arbitrar de legiuitor.
6. Acordarea
accesului nediscrirninatoriu, pentru toate organizaţiilor militarilor în
rezervă/retragere, constituite legal, care nu au caracter lucrativ, la
facilităţile oferite de către
ministerele tutelare.
Pe timpul
serviciului militar activ, conform prevederilor regulamentare, am avut în grijă
„bunurile armatei şi ale poporului", am contribuit cu toţii la
întreţinerea şi dezvoltarea patrimoniului instituţiilor noastre, şi atunci este
discriminatoriu ca numai unii dintre noi să beneficieze legal de această
logistică.
CONCLUZII
Cei care au îmbrăţişat cariera armelor, şi care şi-au asumat
obligaţia ca până la împlinirea vârstei de 63 ani, cel puţin, să fie pregătiţi
a-şi face datoria de onoare faţă de stat şi naţiune, sunt conştienţi de faptul
că în condiţiile actuale există persoane şi categorii sociale cu o situaţie materială
mult mai dificilă decât a lor.
Este un truism pe
care politicienii aflaţi la conducerea treburilor ţării tot încearcă să-1
prezinte, atât rezerviştilor cât şi societăţii civile, făcându-se că nu înţeleg
faptul că sistemul militar, chiar ca şi componentă a sistemului social, are un
caracter cu totul aparte, supunându-se unor reguli şi acţionând în condiţii
diferite faţă de restul societăţii.
Acest lucru decurge din rolul său de element de acţiune în
situaţiile cele mai critice care pot apărea în istoria unui stat, când în
cumpănă poate fi însăşi existenţa statului ca entitate.
Desigur, în perioade de relativă linişte - ca cea pe care o
parcurgem acum, când zonele de conflict sunt relativ departe de graniţele
proprii, în mentalul colectiv se poate insinua ideea că situaţia Forţei Armate
a ţării nu prezintă un prea mare interes; nu trebuie nimeni să creadă că locul
fruntaş pe care îl ocupă Armata în diferitele sondaje de opinie reprezintă
dovada unui ataşament real
al populaţiei faţă
de instituţia militară. Este mai degrabă un refugiu în faţa nemulţumirii
generate de acţiunile altor componente ale statului, care dezamăgesc prin
prestaţia lor. Şi atât!
Guvernanţii nu au voie să gândească aşa. Cei care şi-au
asumat conducerea statului, indiferent de doctrina politică pe care susţin că o
îmbrăţişează, trebuie să conştientizeze că într-o situaţie limită, generată de
un conflict armat sau de catastrofe naturale, balanţa între „a fi" sau „a
nu mai fi" , este înclinată de FORŢA ARMATĂ.
Iar dacă
politicienii noştri nu ştiu, deşi mulţi au absolvit diferite cursuri la
Universitatea Naţională de Apărare, trebuie să afle că în caz de agresiune
asupra teritoriului naţional primii care intră în luptă sunt componenţii FORŢEI
ACTIVE, cei care defilează în zilele de sărbătoare, dar pentru că la război se
mai şi moare, rezultatul final al luptei este stabilit de acţiunile REZERVEI,
de organizarea, dotarea şi moralul acesteia.
Marile imperii, clădite de-a lungul veacurilor, s-au prăbuşit
nu din cauza superiorităţii militare a celor care i-au atacat, ci a lipsei de
interes manifestată de proprii luptători.
Tehnica de luptă şi materialele necesare pot fi procurate şi
în regim de urgenţă în preajma unui conflict, lumea fiind plină de dealer-i
gata să satisfacă orice cerere, dar dacă statul nu are oameni pregătiţi şi
motivaţi pentru a mânui armamentul şi a exploata echipamentele, va trebui să
închirieze soldaţi.
PRESEDINTELE FILIALEI SCMD ARAD
Lt. Col. (r) ARION VASILE